قوانين جديد پيمايش (Scrolling) در طراحي وب
نوشته شده توسط : گرگ سفید

مسئله‌اي که روزي به عنوان تابو در طراحي سايت شناخته مي شد، مجدداً به عنوان يکي از محبوب‌ترين تکنيک هاي سالهاي اخير شناخته شده است؛ زيرا کاربران علاقه ي خود را به وب سايت هايي که اسکرولينگ را امري ضروري مي دانند، نشان داده اند. عمليات اسکرولينگ، در حال بازسازي خود به عنوان يکي از عناصر اصلي تعامل در طراحي سايت است - که اين عبارت به آن معناست که طراحان بايد قوانين جديد اسکرولينگ را بياموزند.

 

در اين قسمت، تغييرات و تولد جديد اسکرولينگ را با يکديگر بررسي خواهيم کرد، مزايا و معايب آن را مورد بحث قرار خواهيم داد و برخي روش هاي سريع و خلاصه شده اين تکنيک را معرفي خواهيم کرد.

چرا اسکرولينگ مجدداً متولد شده است؟

پاسخ آن ساده است، دستگاه‌هاي موبايل!

از زماني که استفاده از دستگاه هاي موبايل از کامپيوتر هاي قديمي پيشي گرفته است، طراحان همواره به دنبال راهي براي تطبيق طراحي سايت ها بر روي دستگاه هاي تلفن همراه هستند. از آن جايي که هر روز تعداد کاربران اين دستگاه ها بيشتر مي‌شود، اسکرولينگ به امري ضروري تر تبديل شده است: هرچقدر صفحه نمايش کوچک تر باشد، اسکرول يا پيمايش، طولاني تر مي شود.

اما عوامل ديگري نيز در اين امر دخيل است. امروزه دسترسي به اينترنت با سرعت بالا، تقريباً در تمامي اماکن امکان پذير است و اين امر باعث مي شود عمليات اسکرولينگ راهي سريع تر براي دسترسي به اطلاعات باشد و مزاياي بيشتري نسبت به کليک کردن بر روي صفحه ها داشته باشد. رشد بي وقفه شبکه هاي اجتماعي نيز از جمله عوامل تاثير گذار بر پيدايش مجدد اسکرولينگ در طراحي سايت است: زيرا عمليات اسکرولينگ باعث دسترسي سريع تر و بهتر به محتوايي مي‌شود که توسط کاربران توليد شده است. (User Generated Content)

ارتباط با عوامل ديگر

همان طور که در راهنمايي طراحي سايت در سال 2015 و 2016 توضيح داده شد، اسکرول طولاني (Long Scrolling) در کنار طراحي سايت تکامل يافت و هنگامي که اين دو با يکديگر ترکيب مي‌شوند، تکنيک‌هاي ايجاد شده به شما امکان مي دهد تا براي کاربران، تعداد بي شمار محتوا توليد کنيد؛ که اين نوع محتوا براي وب، به خصوص دستگاه‌هاي تلفن همراه عالي است.

به علاوه، دکترين (دکترين (به لاتين: Doctrina) مجموعه اي از باورها، رهنمودها و آموزه هاي توصيفي است به شرط آنکه براي مقصودي عملياتي سازمان يابند و نقش راهنما و چهارچوب را بازي کنند. دکترين، فراتر از راهبرد و بنابراين فراتر از سياست و خط مشي است.دکترين ها به ناچار دير يا زود از ايدئولوژي ها زاده مي شوند) فوق العاده‌اي که پيش از اين اسکرولينگ را اجرا مي‌کرد، در حال حاضر به عنوان يک اسطوره در طراحي سايت شناخته شده است.

نتايج به دست آمده

در حقيقت، طبق مطالعات انجام گرفته، کاربران توجه زيادي به اسکرولينگ نشان نمي‌دهند. در واقع کاربران ترجيح مي‌دهند به جاي رويارويي با وب سايتي که تمامي اطلاعات و قسمت هاي آن در رديف بالاي وب سايت قرار گرفته است، با وب سايتي مواجه شوند که اطلاعات و بخش‌هاي مختلف آن در قسمت هاي صحيح خود قرار گرفته است و کار کردن با آن طراحي سايت بسيار راحت است. البته، يکي از دلايلي که باعث محبوبيت اسکرولينگ پيشين شد، اين بود که اسکرولينگ در واقع تنها روش و الگوي طراحي سايت پس از پيشرفت هاي انجام گرفته در جاوا اسکريپت و سي اس اس بود؛ زيرا قبل از آن، استفاده از عمليات اسکرولينگ به آساني امروز نبود. همان طور که مي‌توانيد تصور کنيد، وب سايتي که با اطلاعات و نوشته هاي زيادي که توسط تصاوير تصادفي پر شده است، رابط کاربري بسيار جذابي ندارد و گيرا نيست!

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/84/





:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: