شناخت سهولت یادگیری (learnability) برای طراحی وب: راه حل ها و بهترین روش ها
نوشته شده توسط : گرگ سفید

طراحي سايت قابل يادگيري سخت تر از چيزي است که به نظر مي رسد. هدف در اينجا مطابقت وب سايت با UX استاندارد است که بازديد کننده ها بتوانند به اساني وب سايت را درک کنند.

 

طراحان اپليکيشن هاي موبايل از طريق onboarding (که به افزايش زمان ماندن کاربر در سايت و استفاده از ان گفته مي شود و باعث مي شود کاربران رابط کاربري طراحي سايت را ياد بگيرنند) به اين هدف مي رسند. اما وب سايت ها هميشه نمي توانند اموزش هاي طولاني براي اموزش رابط کاربري (يادگيري نحوه ي استفاده از وب) ارائه کنند.

بياييد نگاهي به سهولت يادگيري و چگونگي به کار بردن تکنيک هاي ان براي طراحي سايت بياندازيم. اکثر بازديد کننده ها مي دانند چگونه در وب سايت جست و جو کنند بنابراين سهولت يادگيري در مورد ساختن رابط کاربري قابل يادگيري نيست بلکه پيروي از قوانين و قراردادها به منظور سهولت استفاده از سايت مي باشد.

چرا سهولت يادگيري مهم است؟

کاربران وقتي که ياد مي گيرند چگونه از يک رابط کاربري طراحي سايت استفاده کنند بيشتر جذب ان مي شوند. از طرف ديگر، انها از رابط هاي کاربري که بسيار پيچيده هستند دوري مي کنند.

هدف از طراحي سايت بر اساس سهولت يادگيري افزايش ماندگاري کاربران است. شما مي خواهيد به انها کمک کنيد که استفاده از وب سايت شما را به سرعت ياد گرفته تا به استفاده از ان ادامه دهند. از اين طريق شما کاربران تکراري بيشتري جذب مي کنيد و ميانگين بازديد صفحه اي شما کم تر مي شود.

طراحي تعاملي بايد قابل يادگيري و اسان باشد يا حداقل نبايد مستلزم اموزش رابط کاربري به کاربران توسط طراحان باشد. اما اموزش براي نرم افزار هاي پيچيده مانند فوتوشاپ لازم است ولي يک وب سايت نرم افزار پيچيده نيست. براي مثال، همه وب سايت امازون را مي شناسند. اين وب سايت پر از هزاران طبقه بندي مختلف و ميليون ها محصول است. با اين همه محتوي انتظار مي رود که اين وب سايت يک فاجعه باشد. با اين وجود جست و جو و چرخيدن در امازون واقعا سخت نيست. چرا؟

زيرا امازون بر سازه هاي مرتبط و مناسب براي کمک به درک رابط کابري طراحي سايت تمرکز مي کند. با وجود عناصر صفحه ي پيچيده بيشتر هميشه نياز به اتکا بر روش هاي هميشگي براي يادگيري استفاده از وب نيست. براي مثال توييتر از راهنمايي هاي کوچک وقتي که روي برخي عناصر در UIنگه مي داريد استفاده مي کند.

هدف انها از اين کار تقويت کردن تعامل کاربر و کمک به استفاده کردن انها از توييتر مي باشد. اين روش يک راه گارانتي شده براي افزايش استاندارد هاي کلي کاربر و ميزان نگهداري کاربران است.

با دانستن اينها، بياييد به تعداد کمي تکنيک براي سهولت يادگيري وب سايت بپردازيم.

اشنايي با تکنيک ثبات گونه ها

همان گونه که ميدانيد يک رابط کاربري ثابت براي يک طراحي سايت خوب ضروري مي باشد. به اين معني که طراحان بايد از عناصر صفحه ي متداول که کاربران با انها اشنا هستند، استفاده کنند و انها را در دراز مدت يکسان نگه دارند.

برخي از عناصر خاص بايد در يک مکان در هر صفحه باقي بمانند. براي مثال ناوبار سايت، لوگو و مکان محتواي اصلي بايد به اساني قابل دسترسي باشند.

اما اپليکيشن هاي پيچيده تر بايد فراتر از محتواي اطلاعاتي بروند. براي مثال Dropbox را در نظر بگيريد که از زمان راه اندازي ان به طور اساسي يکسان باقي مانده است. وقتي کاربران رابط کاربري Dropbox را ياد مي گيرد ديگر نيازي به يادگيري دوباره ي ان پيدا نمي‌ کنند. که اين موضوع هدف ثبات گونه ها است. وقتي که کسي براي بار دوم وارد Dropbox مي شود از قبل با استفاده از ان اشنا هست و وقتي که براي مدتي از ان استفاده مي کند با UI ان اشنا شده و از ان انتظار دارد که يه يک روش يکسان عمل کند.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/56/





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: